|
|
|
Mówi się, że
powstanie firmy wynikło z dyskusji pomiędzy miłośnikiem
wozów sportowych Ferruccio Lamborghinim (1916-1993) a Enzo
Ferrarim.
Lamborghini, który wówczas z powodzeniem
produkował wyłącznie traktory,
był niezadowolony ze swego samochodu Ferrari i zaproponował Enzo
Ferrari wprowadzenie zmian konstrukcyjnych. Ten oburzony uwagami
"jakiegoś traktorzysty" zakwestionował kompetencje Lamborghiniego.
Wobec tego Lamborghini postanowił udowodnić mu kto jest lepszy i już po
roku zademonstrował swój legendarny 12-cylindrowy model 350
GTV,
wyraźnie przewyższający samochody marki Ferrari.
W 1966 pojawił
się model Miura, dzięki któremu firma zyskała sławę na całym
świecie.
Mimo, że samochód ten jest narowisty i trudny w prowadzeniu,
to jego
miłośnikom w niczym to nie przeszkadza.
W 1971 roku na salonie
samochodowym w Genewie pokazano prototyp Countach, zaprojektowany przez
Marcello Gandiniego z firmy Bertone. W 1974 roku rozpoczęła się seryjna
produkcja. Ostro cięte, niskie nadwozie z unoszonymi do góry
drzwiami i
wlotami powietrza nadało mu niepowtarzalny charakter. Model ten,
produkowany 15 lat pozwolił firmie i jej kolejnym właścicielom
przetrwać ciężkie czasy.
Ferruccio Lamborghini sprzedał dział
zajmujący się produkcją aut sportowych już w 1972 roku. Kolejnymi
właścicielami byli Georges-Henri Rossetti i René Leimer,
następnie
zarządzający firmą Patrick Mimran, który w 1987 roku
sprzedał udziały
firmie Chrysler, która sprzedała ją w 1994 roku
Indonezyjskiej firmie
Megatech. W 1998 roku Automobili Lamborghini S.p.A po raz ostatni, jak
do tej pory zmieniła właściciela, którym zostało Audi.
W 1982 roku
Lamborghini przedstawiło prototyp surowego samochodu
terenowego oznaczony jako LM001. W 1986 roku, po dokonaniu szeregu
modyfikacji, wszedł do produkcji seryjnej jako LM002. Dzięki swojemu
wyglądowi, do dziś pozostaje jednym z najbardziej oryginalnych
samochodów terenowych wszech czasów. Następcą
modelu Countach w 1990
roku zostało Diablo i produkowany był przez ponad dziesięć lat. Z kolei
jego następca, model Murciélago, pojawił się dopiero w 2001
roku. Małe
modele Lamborghini były produkowane z dużymi przerwami. Po modelu
Urraco trzeba było czekać trzy lata na kolejny "mały" model, Jalpa,
który produkowano do 1989 roku. W 1995 przedstawiono
prototyp Cala z
silnikiem V10 3,9 l. o mocy 400 KM. Do seryjnej produkcji jednak nie
doszło. Dopiero model Gallardo w 2003 roku godnie zastąpił poprzednie
modele. Ciekawostką jest to, że firma Lamborghini nadal
(oprócz
supersamochodów) produkuje przede wszystkim ciągniki
rolnicze i po
Fiacie jest drugim co do wielkości ich producentem we Włoszech.
|
|
|