Historia firmy Lamborghini należy do najbarwniejszych w dziejach motoryzacji; można by nią obdzielić kilka firm. Przez ponad 40 lat firma Lamborghini miała niemal 10 właścicieli.
Wszystko rozpoczyna się 28 kwietnia 1916r. W skromnej rodzinie rolnika przychodzi na świat Ferruccio Lamborghini. Od początku wykazuje zainteresowanie techniką. W 1948r zakłada firmę Lamborghini Trattori z siedzibą w mieście Ferrara. Na produkcji ciągników zbija niebywałą fortunę. Jako człowiek sukcesu jeździ oczywiście Ferrari. Niestety w jego bolidzie ciągle nawala sprzęgło a żaden z okolicznych mechaników nie jest w stanie tego naprawić. Ferruccio postanawia zatem odwiedzić samego Enzo Ferrari w jego prywatnym domu aby powiedzieć mu co myśli o jakości wykonania wozów Ferrari i podsunąć kilka dobrych pomysłów. Niestety Ferruccio został wyrzucony i nazwany wieśniakiem, znającym się tylko na traktorach. Urażony Lamborghini postanawia pokazać Enzo jak naprawdę produkuje się supersamochody.
Ferruccio posiada odpowiednią ilość pieniędzy, aby zatrudnić najlepszych na świecie specjalistów (większość z nich pracowała wcześniej w firmie Ferrari) oraz stworzyć odpowiednią infrastrukturę. W 1963r powstaje firma Automobili Lamborghini SpA. Logiem firmy zostaje zodiakalny znak Ferruccia - byk a siedzibę ulokowano w miasteczku Sant' Agata koło Modeny.

Pierwszym produktem Automobili Lamborghini zostaje niezwykle nowoczesny jak na owe czasy 350 GTV. Wkrótce potem do salonów trafia 350 GT.
W 1966 w Genewie zostaje zaprezentowana Miura. Niezwykle nowatorski bolid przyćmił wszystko inne i niewątpliwie rozsławiał Lamborghini. W tym okresie powstaje bardzo wiele nowych modeli. Do niewątpliwie udanych można zaliczyć Espadę, Islero i kolejne wersje Miury. Niestety taka sielanka nie trwa wiecznie.
W 1972r w poważne kłopoty wpada firma Lamborghini Trattori. Ferruccio zmuszony jest odsprzedać firmę korporacji Same Trattori. Niegdyś milioner i człowiek sukcesu traci prawie cały swój majątek.

W 1974r firmę Automobili Lamborghini wykupują milionerzy ze Szwajcarii: Georges Rosetti i Rene Leimer. Dzięki nim na rynek zostaje wprowadzony Countach, pojazd który zdetronizował konkurencje i jak się później okazało umożliwił przetrwanie Lamborghini. Aby poprawić finansową sytuację firmy nowa dyrekcja wypuszcza na rynek wiele nowych modeli. Niestety kiepska sprzedaż Urraco i Silhouette tylko pogarsza sytuację. Lamborghini próbuje nawet produkować samochody terenowe dla wojska. Dotychczasowi właściciele próbują pozbyć się plajtującej firmy, lecz to się nie udaje. W 1978r Automobili Lamborghini ogłasza upadłość. W tym samym roku legendę Lamborghini próbują wskrzesić Dr Alessandro Artese a następnie dyrektor techniczny Maserati Giulio Alfieri. Dzięki niemu produkcja Countach'a LP400 S nie zostaje przerwana a ponadto rozpoczynają się prace nad Jalpą. Pomimo to sytuacja finansowa Lamborghini nadal jest bardzo niepewna i korporacja wciąż pozostaje w stanie upadłości.
Wreszcie w 1980r firma zostaje wykupiona przez niezwykle bogatych braci Mimran ze Szwajcarii. Oprócz pieniędzy posiadają także smykałkę do robienia biznesu. Zmieniają oni nazwę firmy na Nuova Automobili Ferruccio Lamborghini SpA. W ciągu kilku lat wyprowadzają firmę z kłopotów finansowych i wprowadzają na rynek Countach'a LP500 S oraz wspaniałego LP500 QuattroValvole. Ponadto powstaje LM 002.
23 stycznia 1987r firma Lamborghini zostaje wykupiona przez Chryslera. Amerykański gigant przywraca firmie oryginalna nazwę: Automobili Lamborghini. Natychmiast rozpoczynają się prace nad następcą Countacha. Chrysler umożliwia Lamborghini przetrwanie kryzysu końca lat 80 - tych.

W 1990r do produkcji wchodzi Diablo. Od razu staje się najszybszym i najbardziej porządnym supersamochodem na świecie. W 27 rocznice założenia Lamborghini fabryke w Sant' Agata opuszcza ostatni Countach. W 1993 roku umiera Ferruccio Lamborghini.
W roku 1994 Chrysler odsprzedaje Lamborghini za astronomiczną sumę korporacji Sedtco należącej do syna ówczesnego prezydenta Indonezji. W skład korporacji wchodzą 3 firmy: Indonesian Megatech, która zakupiła 80% akcji Lambo oraz firmy MyCom i V'Power, które zakupiły po 10%. Korporacja posiada wielkie pieniądze jednak kompletnie nie zna się na produkcji samochodów. Azjaci przeprowadzają prawdziwe czystki w zarządzie Lamborghini. Niemal wszyscy najlepsi pracownicy zostają zwolnieni. W 1995 roku Megatech odsprzedaje swoje akcje pozostałym firmom.

W następnych latach na rynek wypuszczane zostają kolejne wersje Diablo. Niestety bałagan w zarządzie wpędza firmę w kłopoty finansowe. Na szczęście z pomocą przychodzi Audi należące do koncernu Volkswagen. Ówczesnym szefem niemieckiego potentata był Ferdynand Piech, człowiek który uratował od bankructwa takie firmy jak Bugatti czy Bentley. Nie opiera się przed pokusą wzięcia pod swoje skrzydła fabryki z Sant' Agata. W 1998r Lamborghini staje się holdingiem w 100% należącym do Audi. Już w roku po wykupieniu na rynek wchodzi odświeżona seria Diablo oraz najszybszy seryjny wóz świata - Diablo GT.
Wreszcie w 2001r po 11 latach dominacji na rynku supersamochodów Diablo zostaje zastąpione przez Murciélago. 2 lata później do salonów trafia mniejszy i tańszy Gallardo. Obecnie firma rozwija się dynamiczniej niż kiedykolwiek o czym mogą świadczyć zapowiedzi nowych modeli. Co roku pobity zostaje rekord sprzedaży. W 2006 roku wyniosła ona ponad 2000.
template by POLTEMPLATES.com