Historia firmy
Lamborghini
należy do najbarwniejszych w dziejach motoryzacji; można by nią
obdzielić kilka firm. Przez ponad 40 lat firma Lamborghini miała niemal
10 właścicieli.
Wszystko rozpoczyna się 28 kwietnia 1916r. W skromnej rodzinie rolnika
przychodzi na świat Ferruccio Lamborghini. Od początku wykazuje
zainteresowanie techniką. W 1948r zakłada firmę Lamborghini Trattori z
siedzibą w mieście Ferrara. Na produkcji ciągników zbija
niebywałą fortunę. Jako człowiek sukcesu jeździ oczywiście Ferrari.
Niestety w jego bolidzie ciągle nawala sprzęgło a żaden z okolicznych
mechaników nie jest w stanie tego naprawić. Ferruccio
postanawia
zatem odwiedzić samego Enzo Ferrari w jego prywatnym domu aby
powiedzieć mu co myśli o jakości wykonania wozów Ferrari i
podsunąć kilka dobrych pomysłów. Niestety Ferruccio został
wyrzucony i nazwany wieśniakiem, znającym się tylko na traktorach.
Urażony Lamborghini postanawia pokazać Enzo jak naprawdę produkuje się
supersamochody.
Ferruccio posiada odpowiednią ilość pieniędzy, aby zatrudnić
najlepszych na świecie specjalistów (większość z nich
pracowała
wcześniej w firmie Ferrari) oraz stworzyć odpowiednią infrastrukturę. W
1963r powstaje firma Automobili Lamborghini SpA. Logiem firmy zostaje
zodiakalny znak Ferruccia - byk a siedzibę ulokowano w miasteczku Sant'
Agata koło Modeny.
Pierwszym produktem Automobili Lamborghini zostaje niezwykle nowoczesny
jak na owe czasy 350 GTV. Wkrótce potem do
salonów trafia
350 GT.
W 1966 w Genewie zostaje zaprezentowana Miura. Niezwykle nowatorski
bolid przyćmił wszystko inne i niewątpliwie rozsławiał Lamborghini. W
tym okresie powstaje bardzo wiele nowych modeli. Do niewątpliwie
udanych można zaliczyć Espadę, Islero i kolejne wersje Miury. Niestety
taka sielanka nie trwa wiecznie.
W 1972r w poważne kłopoty wpada firma Lamborghini Trattori. Ferruccio
zmuszony jest odsprzedać firmę korporacji Same Trattori. Niegdyś
milioner i człowiek sukcesu traci prawie cały swój majątek.
W 1974r firmę
Automobili
Lamborghini wykupują milionerzy ze Szwajcarii: Georges Rosetti i Rene
Leimer. Dzięki nim na rynek zostaje wprowadzony Countach, pojazd
który zdetronizował konkurencje i jak się później
okazało
umożliwił przetrwanie Lamborghini. Aby poprawić finansową sytuację
firmy nowa dyrekcja wypuszcza na rynek wiele nowych modeli. Niestety
kiepska sprzedaż Urraco i Silhouette tylko pogarsza sytuację.
Lamborghini próbuje nawet produkować samochody terenowe dla
wojska. Dotychczasowi właściciele próbują pozbyć się
plajtującej
firmy, lecz to się nie udaje. W 1978r Automobili Lamborghini ogłasza
upadłość. W tym samym roku legendę Lamborghini próbują
wskrzesić
Dr Alessandro Artese a następnie dyrektor techniczny Maserati Giulio
Alfieri. Dzięki niemu produkcja Countach'a LP400 S nie zostaje
przerwana a ponadto rozpoczynają się prace nad Jalpą. Pomimo to
sytuacja finansowa Lamborghini nadal jest bardzo niepewna i korporacja
wciąż pozostaje w stanie upadłości.
Wreszcie w 1980r firma zostaje wykupiona przez niezwykle bogatych braci
Mimran ze Szwajcarii. Oprócz pieniędzy posiadają także
smykałkę
do robienia biznesu. Zmieniają oni nazwę firmy na Nuova Automobili
Ferruccio Lamborghini SpA. W ciągu kilku lat wyprowadzają firmę z
kłopotów finansowych i wprowadzają na rynek Countach'a LP500
S
oraz wspaniałego LP500 QuattroValvole. Ponadto powstaje LM 002.
23 stycznia 1987r firma Lamborghini zostaje wykupiona przez Chryslera.
Amerykański gigant przywraca firmie oryginalna nazwę: Automobili
Lamborghini. Natychmiast rozpoczynają się prace nad następcą Countacha.
Chrysler umożliwia Lamborghini przetrwanie kryzysu końca lat 80 - tych.
W 1990r do produkcji wchodzi Diablo. Od razu staje się najszybszym i
najbardziej porządnym supersamochodem na świecie. W 27 rocznice
założenia Lamborghini fabryke w Sant' Agata opuszcza ostatni Countach.
W 1993 roku umiera Ferruccio Lamborghini.
W roku 1994
Chrysler
odsprzedaje Lamborghini za astronomiczną sumę korporacji Sedtco
należącej do syna ówczesnego prezydenta Indonezji. W skład
korporacji wchodzą 3 firmy: Indonesian Megatech, która
zakupiła
80% akcji Lambo oraz firmy MyCom i V'Power, które zakupiły
po
10%. Korporacja posiada wielkie pieniądze jednak kompletnie nie zna się
na produkcji samochodów. Azjaci przeprowadzają prawdziwe
czystki
w zarządzie Lamborghini. Niemal wszyscy najlepsi pracownicy zostają
zwolnieni. W 1995 roku Megatech odsprzedaje swoje akcje pozostałym
firmom.
W następnych
latach na rynek
wypuszczane zostają kolejne wersje Diablo. Niestety bałagan w zarządzie
wpędza firmę w kłopoty finansowe. Na szczęście z pomocą przychodzi Audi
należące do koncernu Volkswagen. Ówczesnym szefem
niemieckiego
potentata był Ferdynand Piech, człowiek który uratował od
bankructwa takie firmy jak Bugatti czy Bentley. Nie opiera się przed
pokusą wzięcia pod swoje skrzydła fabryki z Sant' Agata. W 1998r
Lamborghini staje się holdingiem w 100% należącym do Audi. Już w roku
po wykupieniu na rynek wchodzi odświeżona seria Diablo oraz najszybszy
seryjny wóz świata - Diablo GT.
Wreszcie w 2001r po 11 latach dominacji na rynku
supersamochodów
Diablo zostaje zastąpione przez Murciélago. 2 lata
później do salonów trafia mniejszy i tańszy
Gallardo.
Obecnie firma rozwija się dynamiczniej niż kiedykolwiek o czym mogą
świadczyć zapowiedzi nowych modeli. Co roku pobity zostaje rekord
sprzedaży. W 2006 roku wyniosła ona ponad 2000.